Kampanie SEM w wyszukiwarce Google to jedno z podstawowych narzędzi reklamowych w internecie. Wielkość budżetu to rzecz względna, ale łatwo oszacować jaki jest potrzebny minimalny budżet, aby mieć szansę na pozytywne rezultaty.

Minimalny rozsądny budżet który warto przeznaczyć na kampanie to 1500zł miesięcznie. Z perspektywy sklepu internetowego taki budżet powinien być akceptowalny, przynosić wymierne rezultaty już po trzech miesiącach współpracy i z łatwością powinien wskazać nam, czy i ile warto jeszcze zainwestować w kampanie.

Dlaczego akurat 1500zł zalecam przeznaczać na kampanie AdWords?

Spójrzmy na liczby. Mówi się, że średni współczynnik konwersji to 1 do 2%, przyjmijmy tą dolną wartość. Oznacza to, że potrzebuje statystycznie ok. 100 kliknięć, aby zorientować się, czy dane słowo kluczowe, dana reklama przynosi rezultat. Wyobraźmy sobie, że stworzę kilka kampanii, kilka grup reklam – np. 10. Nie jest to wymagające, ani skomplikowane i raczej jest jakąś podstawą podstaw, bo nawet standardowe kampanie: kampania brandowa, remarketing w sieci wyszukiwania, remarketing w sieci GDN, główne słowa kluczowe ofertowe, kilkanaście słów długiego ogona już powodują, że mamy co najmniej kilkanaście grup reklam.

Mam zatem 10 grup reklam, każdą chciałbym przetestować, więc każda powinna zebrać w ciągu miesiąca minimum 100 kliknięć, abym mógł jakkolwiek ufać statystykom. 10 grup razy 100 kliknięć, to już 1000 kliknięć. Jeśli kliknięcie w reklamach AdWords kosztuje średnio 1,5zł – to wychodzi nam właśnie 1500zł. Są jednak branże gdzie, jeśli chodzi o reklamy Adwords cena kliknięcia wynosi średnio 4zł, wtedy budżet zalecany odpowiednio rośnie.

Czy można wydać mniej na reklamy AdWords?

Można, ale wtedy trzeba wydawać dłużej, np. kilka miesięcy z rzędu po 500zł, zanim siądzie się do jakiejkolwiek optymalizacji konta i słów kluczowych.

Doświadczenie pokazuje mi, że to się wtedy zwyczajnie nie udaje. Warto takie próby robić samemu, bo zlecanie pracy agencji na tak niskich budżetach niestety niesie ze sobą ogromne ryzyko braku sensownych rezultatów zarówno dla klienta agencji, jak i możliwości zarobku samej agencji, a taki związek nie ma szans długo przetrwać, gdyż w każdym biznesie jednym z najważniejszych wskaźników jest ROI.

Czy warto wydać na kampanie AdWords więcej?

Ogólnie tak, pod warunkiem, że odpowiednio często dokonuje się optymalizacji konta i że to „więcej” poparte jest wcześniejszą analizą słów kluczowych i chociaż szacowaniem ich rentowności. Moje obserwacje wskazują, że stosunkowo łatwo pracuje się na budżetach od 1500 – 5000zł. Powyżej 5000zł potrzeba już trochę więcej doświadczenia w prowadzeniu kampanii reklamowych i zaangażowania, które nie tak prosto znaleźć. Warto wtedy zwrócić uwagę na fakt, czy osoba która opiekuje się naszymi kampaniami posiada chociażby ważny certyfikat od Google – nie jest to jakoś bardzo wiele, ale łatwo to sprawdzić.