Definicja – czym właściwie jest pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie szerokie, to inaczej pozycjonowanie długiego ogona, czyli fraz najlepiej dłuższych niż 3 słowa, o mniejszej popularności i mniejszej konkurencyjności, ale nie kilku fraz, a kilkudziesięciu lub kilkuset jednocześnie. Dłuższe frazy nastawione są na potencjalnych klientów na końcu ścieżki zakupowej, którzy wiedzą czego potrzebują. Zatem cechuje się ono lepszymi wskaźnikami konwersji niż pozycjonowanie tradycyjne na frazy ogólne, trafiające do klientów, którzy dopiero szukają czego realnie potrzebują. Różnicę dobrze obrazuje dość abstrakcyjny przykład fraz (szybki samochód – etap ogólnego poszukiwania, tesla model S wrocław – wiem czego potrzebuję i szukam w swojej okolicy).

Co to oznacza?

Oczywiście więcej pracy, ale też szybsze rezultaty i większą niezależność ruchu od wahań pozycji fraz kluczowych na których nam zależy (łatwo odczuć spadek wyników organicznych jeśli pozycjonujemy trzy frazy i jedna z nich spadnie na chwilę poza top10, niż gdy spadnie nawet 10% fraz z kilkuset pozycjonowanych). Ze względu na to, że ten rodzaj pozycjonowania wymaga optymalizacji serwisu na wiele fraz kluczowych, sam serwis nie może mieć kilku podstron. Najlepiej gdyby miał rozbudowaną strukturę. Stąd idealnym klientem usługi pozycjonowania szerokie są firmy z bogatą ofertą usługową, lub sklepy internetowe. Stąd często pozycjonowanie sklepów internetowych powinno być utożsamiane z pozycjonowaniem szerokim.

Czy pozycjonowanie szerokie jest droższe?

Bardzo dużo zależy od samego serwisu i pozycjonowanych fraz, ale moje doświadczenie wskazuje, że w przypadku efektywnych działań, które dają rezultaty, zarówno pozycjonowanie tradycyjne, jak i pozycjonowanie szerokie ostatecznie wiąże się z podobnymi kosztami. Najczęstsze spotykane modele rozliczeń, to modele łączące miesięczną opłatę ryczałtową razem z opłatą efektywnością – zależną od pozycji zajmowanych fraz, lub zwiększającego się ruchu. U nas stosujemy model rozliczeń zależny od zwiększającego się ruchu ze źródła Google / Organic ponad wcześniej ustaloną granicę bazową na podstawie Google Analytics. W naszej agencji marketingowej dajemy także możliwość rozliczenia godzinowego i zwyczajnego wynajmu eksperta na czas danego projektu, czy wybranych prac.

Co mogę zrobić jeśli moja strona ma kilka zakładek, nie jestem sklepem internetowym, a chciałbym skuteczne pozycjonowanie szerokie?

W takich przypadkach warto rozważyć prowadzenie działu z artykułami / poradami, lub bloga wewnątrz własnej pozycjonowanej domeny. Pozwoli to na dowolnie dużą rozbudowę serwisu o wartościowe treści i na indeksowanie strony przez roboty Google na wiele fraz kluczowych, w różnych tematach, co powinno przełożyć się na skuteczne pozycjonowanie. Szerokie tematy jakie można poruszać w artykułach dadzą ogromną możliwość i swobodę działania. Oczywiście, takie artykuły nie mogą być pisane bez zachowania pewnych podstawowych zasad i zaleceń. Poniżej kilka najważniejszych punktów:

  1. Wyróżniony tytuł – przyciągający uwagę
  2. Odpowiednio przemyślany lead – początek artykułu, jako atrakcyjna zachęta
  3. Unikalna treść – duplikowanie treści z innych serwisów może przynieść jedynie negatywne rezultaty
  4. Akapity w tekście – Poza polepszeniem czytelności, pomaga to również robotom wyróżnić frazy kluczowe i wartości danej strony
  5. Wypunktowania i pogrubienia

Powyższe kilka punktów znacząco wpływa na łatwość czytania takiego artykułu, a dodatkowo znacząco sprzyja wyszukiwarkom. Należy więc dbać o użyteczność naszych treści i prawidłowe stosowanie znaczników html, czy specjalnych tagów przygotowanych przez Google, aby oznaczać swoje treści i ułatwiać wyszukiwarce prawidłowe indeksowanie strony.

Wydawać by się mogło, że są to proste rzeczy, ale niestety wymagają czasu i dość specjalistycznej wiedzy, która regularnie się zmienia i wymaga szkoleń, także warto pomyśleć o wspieraniu swojego zespołu specjalistami z wybranej agencji. U nas można nie tylko zlecić całość prac, ale także wynająć ekspertów w ramach doradztwa i wsparcia zewnętrznego.

Pozycjonowanie szerokie ma bardzo wiele zalet dodatkowych

  1. Prawdopodobieństwo konwersji jest większe z fraz długiego ogona, niż z krótkich fraz jednowyrazowych – dobrze obrazuje to przykład z pierwszego akapitu i wszystkie badania jakie można znaleźć łatwo w Internecie.
  2. Pozycjonowanie szerokie daje systematyczny, praktycznie nieograniczony możliwościami wzrost ruchu, wystarczy co krok dobierać kolejne frazy i systematycznie budować treści.
  3. Nawet gdy kilkanaście procent fraz będzie podatnych na wahania algorytmu Google, to i tak nie będzie to znacząco odczuwalne w poziomie ruchu na Twoim serwisie.
  4. Wysokie pozycje na frazy długiego ogona udaje się osiągać dużo szybciej, niż na frazy krótkie dużo bardziej konkurencyjne.

Podsumowanie

Pozycjonowanie szerokie z pewnością jest usługą obok której nie należy przejść obojętnie. Niestety nie da się jednym artykułem opisać całej złożoności tego tematu. W naszej agencji wiedzę zdobywamy już od 2011 roku i cały czas się uczymy. Mam jednak nadzieję, że artykuł przybliżył Ci chociaż odrobinę temat szerokiego pozycjonowania. Gotowi jesteśmy odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania i zapraszamy do subskrypcji naszego newslettera. Bądźmy w kontakcie!