TerapiaSycylia.pl – Podsumowanie 12 miesięcy SEO

1400 fraz w top50, 200 fraz w top10 – praca na świeżej domenie.

Pozycjonowanie serwisu od zera – wykonana realizacja strony, ale co dalej?

Tym serwisem mieliśmy przyjemność zająć się od samego początku. Plan na SEO i rozwój działań, plan na samą strukturę serwisu i treści zostały przygotowane przez nasz zespół. Jedynie część artykułów na bloga pisana jest przez pracowników ośrodka. Efekt piorunujący. W rok od zera do 1400 fraz w top50 i ponad 200 w top10.

Pierwszy rok istnienia domeny to trudna sprawa dla pozycjonera

Strony internetowe tak jak i biznesy tradycyjne mają tendencję do znikania dość szybko po tym jak się pojawią. Naturalne jest więc, że algorytmy wyszukiwarki premiują strony internetowe i domeny ze stażem. Można wysnuwać wniosek, że skoro długo istnieje, to jest bardziej wiarygodna. Świeże adresy i świeże domeny muszą się nieźle natrudzić, aby zaburzyć stawki w top10.

Na wykresie z Google Analytics (ostatni) widać nawet początkowe indywidualne wysiłki właściciela biznesu, który występował w mediach lokalnych i internetowych opowiadając o swojej historii. Piki ruchu organicznego z listopada i grudnia 2018 to są piki po jego medialnych wystąpieniach. Gdyby nie one, ruch w tych miesiącach praktycznie by nie istniał (kampanie Google Ads nie są możliwe na ten rodzaj działalności).

Początek promocji strony w wynikach organicznych jest bardzo trudny i powolny, trzeba czekać na efekt i uzbroić się dużo cierpliwości.

Bazując na sprzedaży on-line, tych powolnych efektów należy się spodziewać i koniecznie trzeba uwzględnić w planie biznesowym. Brak przygotowania na ten czas, z jakim trzeba się zmierzyć, zanim pojawi się ruch organiczny, może skutkować upadkiem biznesu.

 

Przyjęliśmy w naszych ofertach i założeniach, a także rozmowach z klientami, że taki okres może trwać ok. 1 roku. Oczywiście poparte to mamy analizami wielu witryn, które podglądamy w narzędziach takich jak Senuto, Ahrefs, czy Semstorm. Przygotowaliśmy więc naszego klienta na to, że musi rok wytrzymać, biznes budować różnymi kanałami, a SEO zaprocentuje, ale po roku czasu.

W listopadzie 2018 ruszyła strona, w listopadzie 2019 zaczął mocno pracować nasz oraz oczywiście klienta włożony w stronę wysiłek.

Powoli zdobywała pozycje top50, potem top20, nawet kilka w top10, ale praktycznie dopiero po roku istnienia pozycje wielu fraz wystrzeliły do góry. Systematycznie i krok po kroku realizowaliśmy działania z trzech filarów SEO: optymalizacja treść i pisanie treści, link building, optymalizacja serwisu.

W listopadzie 2019 roku strona zaliczyła ponad 1400 fraz w top50 i ponad 200 w top10. Frazy oczywiście adekwatne dla biznesu – nie sztuką jest wbić do top10 multum fraz, z których nie będzie odwiedzin. Ważne są te, które pozwolą biznesowi się dalej rozwijać.

Tak jak w tym biznesie usługowym może wyglądać każdy pierwszy rok pozycjonowania. Zakładając nową stronę i ruszając na niej z SEO, warto na taki okres być przygotowanym. Dużo pracy i efekty, na które trzeba się naczekać.

Warto jednak poczekać, bo SEO to stabilne źródło odwiedzin i jak już ruch uda się wypracować, to okazuje się być najtańsze kosztowo.

Sprawa ma się inaczej z serwisami, które już są dłuższy czas na rynku, ale to nie jest przypadek dla tego studium. 

Jak osiągnąć taki efekt? I z jakim kosztem pozycjonowania trzeba się liczyć?

Pozycjonowanie nie jest trudną dziedziną. Wymaga połączenia analityczności z umiejętnością pisania, dlatego zwykle nad jednym projektem pracuje przynajmniej jedna techniczna osoba i osoby, które potrafią i lubią pisać. W sposobie, w jaki my działamy z naszymi klientami, istotna jest duża transparentność działań. Koszt bezpośrednio da się wyliczyć i jest w 100% zależny od czasochłonności projektu, a nie magicznej i tajemnej wiedzy. 

Optymalizacja serwisu pod pozycjonowanie

To są zadania związane np. z ustawieniem odpowiednich meta znaczników na stronie. Nie są czasochłonne, ale np. w dużych ecommercach przy kilku tysiącach produktów mogą zająć sporo godzin. Przy stronie takiej jak terapiasycylia.pl można wszystkie metatagi ogarnąć w maksymalnie kilka.

Ważne jest, aby mieć do tego odpowiednią macierz słów kluczowych / excel, aby łatwo kontrolować, na której podstronie mamy ustawione, jakie metatagi i co chcemy na niej osiągnąć. W taką macierz/excel jako klient powinieneś mieć wgląd. Łatwo wtedy tagować znacznikami nowe artykuły i nie pojawiają się zbędne powtórzenia. Im większy serwis tym trudniej nad tematem zapanować.

Przygotowanie takiej macierzy odbywa się na podstawie analiz z np. Senuto.pl / Search Console / SemStorm.pl, czy analiz widoczności konkurencji. Warto mieć świadomość, że istnieją takie narzędzia i weryfikować czy agencje z nich korzystają. Search console jest narzędziem bezpłatnym od Google i do tego narzędzia powinieneś mieć dostęp!

 

Rozbudowa treści / Artykuły

Ważne jest, aby serwis posiadał powiększającą się bazę treści. To one decydują o pokryciu słowami kluczowymi i tym jakie z nich trafiają do top50. To z tych treści przechodzi się dalej i wyszukuje się słowa rokujące, które mają najbliżej i najszybciej mogą dostać się do top10.

Więcej treści, to więcej słów w top50. Lepsze pokrycie tematyki, dokładniejsze, pełniejsze, bardziej wyróżniające się na tle konkurencji, to już top20, a po dołożeniu trzeciego filaru, czyli link buildingu z relewantnych stron wpadamy w top10 – to tyle i aż tyle ;-). Czasem przy małej konkurencji sama treść wystarcza, albo nawet odpowiedni kontekstowy link zewnętrzny.

Napisanie dobrej / sensownej treści to ok. 2h, często da się szybciej, ale dla szacowania kosztów, warto przyjąć taką liczbę.

Ile treści potrzeba? Najlepiej więcej i lepszej niż ma konkurencja, ale ta wysoko w wynikach organicznych ;-).

Link building

Reputacja serwisu bierze się z pewnych parametrów jakie mają też zastosowanie w tradycyjnej nauce i publikacjach naukowych. Nawiązuje tu do parametru, który określa cytowalność danej pracy naukowej. 

Na wyszukiwarkę wskaźnik cytowalności bezpośrednio przekłada się na linki, czyli gdzie o mnie piszą i w jakim kontekście.

Naturalne jest, że jeśli biznes dopiero wystartował, to musimy o te cytowania zadbać sami. Przygotować pr’owe publikacje i zamieścić je w adekwatnych miejscach w internecie, być może skorzystać z katalogów, dogadać się z blogerami, czy zakupić publikacje sponsorowane.

Niektóre biznesy nigdy nie dochodzą do skali, w której samodzielny link building przestaje być potrzebny, bo pojawia się naturalny związany z dużą popularnością marki.

To jest ważny element czasochłonności projektu. W naszej pracy, w zależności od sytuacji przeznaczamy na ten temat do połowy budżetu i czasu jaki klient daje nam do dyspozycji.

 

Jaki budżet trzeba zabezpieczyć na działania SEO dla strony, która dopiero powstała (na świeżo zarejestrowanej domenie)?

Przeciętny serwis wymaga minimalnie od 20-40h pracy miesięcznie. Mówimy tu o serwisach do kilkudziesięciu tysięcy odwiedzin. Są to jakieś średnie i czasy pracy wynikające z naszego doświadczenia, a niekoniecznie jest to idealny szacunek. Oczywiście są sytuacje, że można zadziałać szybciej i mniejszym czasem/kosztem. I oczywiście trudno podać górną granicę, bo w teksty i linkbuilding można włączyć dowolną ilość godzin pracy i w zasadzie nieograniczony budżet. Czasochłonność trzeba więc dobrać do biznesowych celów, pierwszy rok to powinna być jednak stosunkowo mocna inwestycja. Strona internetowa bez odwiedzin niestety na nic się nikomu nie przyda. Ja patrzę na stronę, jak na wirtualne biuro / wystawę. Czynsz za wynajem przestrzeni na biznes offline należy uiścić i wliczyć go w koszty prowadzenia działalności, analogicznie jest z biznesem on-line, strona internetowa to taki niekończący się stały koszt, jak właśnie wynajem biura/lokalu dla firmy i często spotykam się z sytuacją, w której nie jest on uwzględniony na etapie biznesplanu, w takich sytuacjach zwykle brakuje pieniędzy na dobre pozycjonowanie i trzeba szukać półśrodków.

Czymś innym będzie dojście do pułapu 10 tysięcy odwiedzin dla firmy usługowej, tak jak w tym przypadku ośrodka leczenia uzależnień, a czymś innym będzie 10 000 odwiedzin dla marketplace posiadającego kilka tysięcy produktów jak np. mamaville.pl. Im wyższy cel i mniejsza różnorodność tematu usługi, tym trudność się zwiększa. Tematyka uzależnień i ogólnie pozycjonowanie na frazy typu ośrodek leczenia uzależnień, to temat o tyle trudny, że nie wolno reklamować takich usług w Google Ads, więc właścicielom ośrodków pozostaje jedynie możliwość pozycjonowania. Konkurencyjność więc rośnie. Jest też dużo ośrodków lokalnych, więc trudność wypozycjonowania ośrodka globalnie w Polsce, ale zlokalizowanego za granicą dodatkowo wzrasta, gdyż naturalnym zachowaniem google jest pokazanie biznesów zarejestrowanych w okolicy wyszukującego.

Na jaki koszt przekłada się taka ilość godzin pracy?

Agencje pozycjonujące mają dość zróżnicowane stawki – od 75-150zł / h pracy specjalisty (jeśli szukać usług freelancera, to można spotkać też i niższe stawki, ale trzeba liczyć się z tym, że będzie to początkująca osoba). Rozpiętość jest więc niemal 100%-owa, a praca wykonana w ramach budżetu dokładnie ta sama.

Oczywiście dochodzą też koszty związane z publikacjami sponsorowanymi i wydatkami na media od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

W ogólności można założyć, że koszty pozycjonowania biznesu usługowego raczej nie będą obecnie niższe niż 1000-1500zł miesięcznie, a podstawowa usługa może sięgać nawet 5000-6000zł jeśli do współpracy wybierzemy najbardziej renomowane agencje SEO. Trzeba więc bardzo ostrożnie podchodzić do ofert wyjątkowo tanich i upewniać się co będzie w ramach takich ofert robione i czy wszystkie 3 filary seo (nowa treść na serwisie, optymalizacja serwisu i linki) będą zapełnione pracą.  Przy ofertach drogich należy z kolei zastanowić się, czy nie da się znaleźć firmy, która zrobi to samo, ale taniej – wymaga to jednak skrupulatnego porównania ofert. 

Osobiście uważam, że najwygodniej manipulować stawką godzinową, SEO obecnie to dziedzina mocno usługowa i efekty i wyniki zależą od włożonej w serwis pracy, rozmawiając z agencjami, warto więc rozmawiać o godzinach. Jeśli ktoś wspomina, że to jakaś tajna wiedza i robią magiczne sztuczki, za które należy zapłacić i nie pytać, to moim zdaniem warto unikać takiej współpracy, bo wiem jakie wyniki i w jaki sposób osiągamy dla naszych klientów i wiem, że tutaj żadnych czarów nie ma, jest tylko uczciwa i sumienna praca.

 

Marketing OnLine Godny Zaufania

Profesjonalnie wspieramy marketing internetowy.

Jeśli oczekujesz wsparcia, partnerstwa, uczciwego rozliczenia, jasno stawianych celów i planów działania, to trafiłeś w dobre miejsce.

Zapoznaj się z naszą ofertą.

Marketing Godny Zaufania

Jeśli oczekujesz wsparcia, partnerstwa, uczciwego rozliczenia, jasno stawianych celów i planów działania, to trafiłeś w dobre miejsce.

NASZE MARKI

Historia naszego rozwoju miała wpływ na powstanie kilku marek, które składają się na nasze usługi.

Sendingo.pl - agencja e-mail marketingu - od 2011 roku.

EksperciMarketingu.pl - kompleksowy marketing on-line - od 2015 roku

MauticMarketing.pl - support i hosting systemu Mautic - od 2018 roku

PrzedsiębiorcaWSieci.pl - portal dla przedsiębiorców rozwijających swój biznes on-line - od listopada 2019 roku

 

KLUCZOWE USŁUGI

Pozycjonowanie stron
Pozycjonowanie e-Commerce
Kampanie Google Ads
Kampanie Facebook Ads
Email Marketing
Marketing Automation

EKSPERCIMARKETINGU.PL

Tomasz Kryk - EksperciMarketingu.pl

NIP: 5732598815

ul. Grabskiego 15/10

53-535 Wrocław

Telefon: 727-903-288

Email: kontakt@ekspercimarketingu.pl

Web: https://ekspercimarketingu.pl

Zapraszamy serdecznie do skorzystania z usług naszej agencji marketingowej we Wrocławiu. Rozwijamy się dynamicznie, będąc w zasadzie w ciągłej rekrutacji (szukasz pracy? napisz ;-)). Ogranicza nas jedynie czas jakim dysponują nasi specjaliści.